Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 24 januari 2013

Eenheid

In de kring ligt een armband met verschillende kralen en bedels. Elke kraal is anders en uniek en toch vormen ze samen een eenheid, de armband. Samen hebben we nog een aantal voorbeelden bedacht. Eenheid betekent dat je eerst naar de overeenkomsten kijkt en dat je de verschillen waardeert. Er lagen ook nog zinnen in de kring over wat eenheid nog meer betekent en daar hebben we ook nog over gesproken.
Als warming-up vormden we een eenheid met z'n tweeën. De kinderen werden samen één pop en moesten samen lopen. Dat viel nog niet mee en zorgde voor veel plezier. Daarna moesten ze hangen in tweetallen en samen proberen omhoog te komen. Daarna gingen we het wat moeilijker maken. We gingen yogahoudingen doen, eerst alleen en dan bedenken hoe we met z'n allen deze houding tot een eenheid konden maken. Dat deden we met de boom, de lunge, de walvis, het hert de staande vooroverbuiging en nog veel meer. De kinderen hadden hele originele ideeën om samen een eenheid te vormen. We hebben uiteraard tussendoor ook spelletjes gedaan. O.a.het spel "in de knoop, uit de knoop". Tot slot een gezamenlijke ademhalingsoefening gedaan in de kring.
Ook bij de creatieve activiteit kwam eenheid terug. Alle kinderen kregen een papier met vakjes erop. In één vakje moesten ze een tekening maken en dan doorgeven en op het volgende papier ook weer een tekening maken. Zo had elk kind op het eind een blad vol kleine tekeningen. Daar mochten ze dan weer met waterverf één geheel van maken. Elke tekening uniek, samen een schilderij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten