Assertiviteit is vanuit rust en zelfvertrouwen voor jezelf opkomen. Je hebt de moed om op te komen voor datgene waar je in gelooft. Assertiviteit komt voort uit het kennen van je eigen waarde.
We beginnen de les met een meditatie waarbij de kinderen nadenken over wat hen bijzonder maakt en wat hun kwaliteiten zijn. Dan mogen ze in tweetallen aan elkaar vertellen wat hun kwaliteiten zijn. Nadat ze allemaal verteld hebben, bespreek ik met hen hoe het voelde om dit met een ander te delen. Was het makkelijk of moeilijk? Het bleek dat eigenlijk alle kinderen dit heel lastig vonden. Ze vonden het lastig om hun eigen kwaliteiten te zien en het delen gaf ze het gevoel verwaand te zijn en letterlijk het gevoel van een steen op je maag hebben. Ik heb de kinderen uitgelegd dat juist je bewust zijn van je eigen kwaliteiten je eigen waarde vergroot. Het is belangrijk om te weten waar je goed in bent!
We deden de zonnegroet met verschillende variaties erin om even lekker warm te worden. Daarna deden we houdingen die zelfvertrouwen, kracht en moed geven. We deden krijger I en II, de L-pose en de handstand (daar hadden sommigen wel wat moed voor nodig!) en een oefening met z'n tweeën waarbij je met de ruggen tegen elkaar aanstaat en de een de ander optilt door voorover te buigen.
Toen dacht ik dat ze wel genoeg moed zouden hebben om aan elkaar te laten zien welke yogahouding ze goed kunnen. En dat was ook zo. Iedereen deed de yogahouding waarvan hij vindt dat hij er goed in is voor en de rest deed de houding na. Het was leuk om te ontdekken dat voor de een een houding heel makkelijk is en voor de ander bijna onmogelijk.
Daarna hebben we een aantal houdingen gedaan voor het keelchakra. Dit chakra stimuleert de communicatie. En dat heb je nodig om je grenzen aan te kunnen geven. En als je voor jezelf opkomt dan is het natuurlijk de bedoeling dat je dit doet vanuit rust en zelfvertrouwen en niet vanuit boosheid en irritatie. Daarvoor moet je goed in balans zijn. We deden balanshoudingen. Die zorgen ervoor dat je niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk meer in balans blijft. We deden een variatie op de boomhouding en de adelaar. Daarna deden we een spel. Het ging erom dat ze tijdens het spel assertief waren op een rustige en vriendelijke manier.
Tot slot deden we nog wat ontspannende liggende houdingen. De ruitenwissers en het oog door de naald. Daarna lekker Savasana.
Tijdens de creatieve activiteit moesten ze een bloem tekenen en op elk blad van de bloem hun eigen kwaliteiten schrijven.
Yogalessen
Kinderyoga en tieneryoga
Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.
Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.
Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.
Yoga voor volwassenen
De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten