Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


vrijdag 23 mei 2014

Eenheid

Ik lees het deugdenkaartje over eenheid aan de kinderen voor, zodat ze weten wat de deugd inhoudt.
We doen de Dru-yoga zonnegroet als warming-up en daarna doen we houdingen bij verschillende aspecten van de deugd eenheid. We gaan eerst de eenheid in onszelf ervaren. Dat doen we door houdingen te doen waarbij de eerst de ene kant van je lichaam rekt en dan de andere kant. Voor we de andere kant doen voelen we het verschil tussen links en rechts. Dan doen we de andere kant en voelt het lichaam weer als één geheel. Dat doen we met verschillende houdingen.
Dan doen we allerlei oefeningen waarbij je samen één bent. Je moet elkaar dan heel goed aanvoelen zodat je als het ware één wordt. We doen een oefening waarbij ze elkaar door de ruimte moeten leiden door alleen een hand lichtjes op de schouder van de ander te houden. Het blijkt soms nog best lastig te zijn om jezelf over te geven en te vertrouwen op de ander als je je ogen dicht hebt. We doen een oefening waarbij ze in tweetallen heel lichtjes de handen tegen elkaar houden en de ogen dicht doen. Op rustige muziek maken ze samen golfbewegingen. Door heel goed te voelen word het één beweging waarbij je vaak niet eens meer weet wie de leiding neemt en wie volgt.
We maken een binnencirkel en een buitencirkel. De tweetallen die tegenover elkaar staan krijgen de opdracht om van een houding één houding te maken. Je doet dus allebei dezelfde houding maar je bedenkt iets waardoor het toch één geheel vormt. Alle tweetallen doen dezelfde opdracht. Toch lukt het elk tweetal om iets anders te bedenken. We hebben weer een hoop leuke variaties ontdekt bij veel verschillende houdingen!
We sluiten af met een meditatie in de kring met onze handen in elkaar. De ene hand open om te ontvangen, de andere hand gesloten om te geven. We geven met behulp van de ademhaling energie aan elkaar door. Inademend ontvang je energie, uitademend geef je energie.
Bij de creatieve activiteit krijgen alle kinderen vier vierkantjes. Die mogen ze versieren met vetkrijt en waterverf. Van de zelfgemaakte vierkantjes kiezen ze er één van zichzelf uit. De andere drie gaan in het midden. Elk kind mag uit het midden nog drie vierkantjes van anderen uitzoeken. Die vierkantjes worden op een papier geplakt waardoor de kunstwerkjes van verschillende kinderen samen weer één kunstwerk worden, een eenheid.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten