Vandaag ging de les over honden en speciaal over blindgeleide honden. Die honden worden speciaal gefokt en getraind om blindgeleide hond te worden. Ze worden als het ware de ogen van een blind persoon. Wij doen allerlei verschillende hondhoudingen zoals de waakhond, de kwispelende hond, de wandelende hond, de slapende hond, de blaffende hond, etc.
Geleide honden leiden de blinde of slechtziende mensen overal naar toe. De mensen moeten de hond dus volkomen vertrouwen. Wij doen ook een oefening waarbij je vertrouwen moet hebben in de ander. De één doet zijn ogen dicht en de ander leidt diegene door de ruimte door de handen op de schouders te houden. Daarna maken we het een beetje moeilijker. De één loopt met zijn ogen dicht door de ruimte en de ander vertelt hoe diegene moet lopen zoals links, rechts, stop, rechtdoor, etc. Dat is alweer een stukje spannender. We bespreken beide oefeningen even na.
Geleide honden worden vaak de beste vriendjes van de eigenaar omdat ze alles samen doen. Wij gaan ook samen houdingen doen. De kinderen mogen om de beurt een houding noemen die ze samen willen doen. We doen de boot, een twist en de kinderzonnegroet in tweetallen.
De geleide hond moet ook af en toe uitgelaten worden. Dan is hij even niet aan het werk en mag hij vrij rond rennen. We bedenken wat een hond dan allemaal doet. Lekker liggen rollen, rennen, graven, etc. Op muziek mogen de kinderen even helemaal los, net als de geleide hond als hij uitgelaten wordt.
Na het spelen is de hond vaak helemaal vies. De hond moet dan gewassen worden. Eén is de hond, de ander is het baasje dat de hond gaat wassen. (massage) Daarna wordt er gewisseld.
Als je blind bent ontwikkelen andere zintuigen zich meer. We doen een mindfulness oefening. De kinderen mogen hun ogen dicht doen en krijgen van mij een gedroogde abrikoos in hun hand. Ze mogen met hun ogen dicht voelen en ruiken. Dan mogen ze hun ogen opendoen en kijken. Hoe ziet het er eigenlijk uit? En tot slot proeven, heel langzaam en lang kauwen. Kunnen ze het volgen als ze het doorslikken, tot hoe ver? Zo ontdekken we een hoop met onze zintuigen!
Tot slot moet de hond uitrusten van al dat harde werken. De kinderen mogen lekker gaan liggen en we doen nog een oefening tijdens de savasana waarbij ze hun spieren aan moeten spannen en daarna moeten ontspannen.
Dan mogen ze nog lekker een hond tekenen met vetkrijt en waterverf. Nog op de valreep van eentje een foto gemaakt.
Yogalessen
Kinderyoga en tieneryoga
Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.
Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.
Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.
Yoga voor volwassenen
De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten