Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 21 maart 2013

je lichaam en emoties

Je lichaam vertelt je hoe je je voelt. Soms is dat heel duidelijk, bijvoorbeeld bij emoties als bang zijn, blij, zenuwachtig, boos,etc. Sommige emotie voelen fijn, anderen niet. De adempauze kan je helpen op deze momenten. Het is echter ook goed om deze adempauze te nemen en even echt te voelen hoe je je voelt als het niet persé nodig is. Dat maakt het makkelijker om het toe te passen als het wel echt nodig is.
We warmen eerst ons hele lijf op van onze voeten tot onze kruin. Dan gaan we bij de verschillende lichaamsdelen houdingen bedenken. Op deze manier geven we aan al die onderdelen even aandacht.
Dan oefenen we de adempauze. Deze adempauze kun je gebruiken als emoties niet fijn voelen en je jezelf even rustig wil maken of beter geconcentreerd. Ik merk dat deze rustige oefeningen steeds beter gaan bij de kinderen!
Ter afwisseling even een spel om weer even lekker te bewegen. Rond lopen op muziek. Als de muziek stopt noem ik een lichaamsdeel. Ze moeten dan in tweetallen zo snel mogelijk dat lichaamsdeel tegen elkaar houden.
Soms zijn er dingen die je moet doen en waar je niet onderuit komt, zoals huiswerk, het houden van een spreekbeurt, je kamer opruimen. Dat kunnen moeilijke momenten zijn omdat je er geen zin in hebt of omdat je het spannend vindt. Dat zijn eigenlijk de "krokodillen"in je leven.  En zoals één van de kinderen zei: "Daar moet je dan vriendelijk voor zijn". Je moet je er niet tegen verzetten maar er vriendelijk op af gaan. Hier kan de adempauze je ook bij helpen. Als je even rustig ademt, lijkt het allemaal opeens zo erg niet meer.
We doen de krokodillen houding en  nog wat variaties die de kinderen hadden bedacht.
Tot slot lees ik nog het verhaal voor over de hazenkoning (David Dewulf). De kinderen krijgen een luisteropdracht mee. Wat heeft dit verhaal met onze yogales te maken?
Dat konden de kinderen goed vertellen! De adempauze kan je ook helpen om goed na te denken en de juiste beslissing te nemen.
Daarna zijn we de krokodillen gaan tekenen...
Deze prachtige tekening is van Alisa. Bijzonder omdat ze eerst op wilde geven omdat ze hem mislukt vond. Toch doorgezet en uiteindelijk zeer tevreden over het resultaat. En terecht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten