Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 31 mei 2012

Alles groeit en bloeit!

Je hoeft buiten maar om je heen te kijken en je ziet dat alles groeit en bloeit. En dan te bedenken dat al die bloemen, planten en zelfs grote bomen uit een klein zaadje zijn gekomen. Maar wat heeft zo'n zaadje eigenlijk nodig om te groeien? Dat konden de kinderen goed vertellen: zon, water, aarde en lucht. We hebben de zonnegroet gedaan met wat verschillende eindhoudingen. De aarde dans, die is heel sierlijk en je moet daarbij goed op je ademhaling letten. We gingen water eens heel goed proeven. Niet meteen doorslikken maar het even in je mond houden en eens kijken of het wat betreft de smaak uitmaakt of je het voor in je mond houdt of achter in je mond, of de temperatuur veranderd en of het lekkerder gaat smaken of juist niet als je het langer in je mond houdt. En daarna een snelle slok. Wat smaakt lekkerder? Toen zijn we onze potjes gaan verven zodat ze nog even konden drogen.
Ademen is geven en ontvangen. De bomen en planten geven ons zuurstof. Wij ontvangen deze zuurstof en geven de bomen en planten weer met de uitademing kooldioxide. De bomen ontvangen dat en geven weer zuurstof....etc. We hebben elkaar nodig. Tijdens de yogahouding gaan we daarom eens even heel goed letten op onze ademhaling. We gaan in de berghouding staan. Zo recht als een boom. We ontdekten dat dat een houding is die laat zien dat je er bent, zoals één van de kinderen zo mooi uitlegde. De boomhouding ging heel goed, misschien wel omdat we eerst de berghouding hadden gedaan en omdat we de ademhaling er goed bij gebruikten. Na wat verschillende bloemhoudingen gedaan te hebben en een spel hebben we ook nog wat draai oefeningen gedaan. De bloemen en planten groeien naar het licht toe. Wij draaiden ook naar het licht. In tweetallen en alleen.
In de kring hebben we nog een spel van geven en ontvangen gedaan. Hand in hand. Eén iemand bedacht iets waar je van kunt groeien, niet groter worden maar wijzer of blijer. Ik gaf als voorbeeld vertrouwen door. De kinderen kwamen ook met mooie woorden om door te geven zoals liefde, blijheid en moed. Daarna gingen we op ons rug liggen met ons handen op ons buik om onze ademhaling te voelen. We namen iemand, of meerdere personen in ons hoofd die we iets wilden geven zoals we dat in de kring hadden gedaan.
Na dit rust momentje mochten ze een bloemenkaartje trekken. Daar stond een tekstje op. Die hebben we gedeeld. Ze begrepen allemaal goed wat er op hun kaartje stond. De tekst  mochten ze op een bloemetje overschrijven. Daarna deden we aarde in het geschilderde potje en  mochten ze er tuinkers zaadjes in doen. En nu maar hopen dat het goed gaat groeien en bloeien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten