Met al die prachtige herfstasters en winterviolen in de winkel kreeg ik zin om een les over bloemen te doen. Het is bijzonder dat er zoiets moois kan groeien uit een klein zaadje in de aarde. We hebben de aardegroet gedaan. Sierlijke bewegingen die gelijk gaan met je ademhaling. En natuurlijk de zonnegroet. Eerst de kinderzonnegroet en toen de "echte" zonnegroet. De kinderen mochten vanuit de kindhouding (het zaadje) een zelfbedachte bloemhouding aannemen. Die deden we dan met z'n allen weer na. Daarna mochten ze in tweetallen een bloemhouding bedenken en ook die deden we dan weer in tweetallen na. Toen gingen we met z'n allen een bloem maken, een soort mandala. De kinderen kwamen steeds met erg leuke ideeën. We hebben een spelletje gedaan met gekleurde doekjes. Zoals je vroeger thuis weleens probeerde te raden als de telefoon ging wie er belde voordat je de telefoon opnam, probeerden we nu te raden met welke kleur doek je "gemasseerd werd. Eerst mocht je raden of het een warme of koude kleur was en daarna welke kleur. Spannend en grappig om te doen. En heel bijzonder, er waren kinderen die het goed geraden hadden!
Bloemen worden gegeven bij verschillende gelegenheden. Bij vrolijke en verdrietige gebeurtenissen maar soms ook zomaar of als dank. We gingen verschillende emoties uitbeelden in tweetallen. De een probeerde de emotie zo goed mogelijk uit te beelden, de ander probeerde het te raden.
Daarna weer een aantal houdingen gedaan zoals de vlinder (waarbij we de gekleurde doekjes tussen onze tenen deden, wat een feestelijk effect gaf), de libelle, het lieveheersbeestje en de bij.
Toen hebben we nog even de bloem en de wind gedaan. De bloem ging liggen en kreeg een handdoek onder zijn hoofd. De wind tilde het hoofd met de handdoek voorzichtig op en wiegde het zachtjes heen en weer. Daarna natuurlijk wisselen van rol. Op het eind mochten ze nog een bloemenkaartje kiezen. Op de achterkant stond een kwaliteit van de kinderen. Linn vond dat de kwaliteit "geduld"niet echt bij haar hoorde. Maar tijdens het knutselen van de bloem, bleek dat ze ontzettend geduldig was met het uit elkaar pluizen van de laagjes tissue. Zo zie je maar weer! Soms helpt zo'n kaartje je inzien dat je die kwaliteit wel degelijk bezit!
Yogalessen
Kinderyoga en tieneryoga
Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.
Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.
Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.
Yoga voor volwassenen
De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten