Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 27 maart 2014

Dans-yoga

Vandaag is het internationale theaterdag. Ik wilde dus iets met theater doen. Maar wat lijkt het meest op yoga? Ik kwam uit op dans. Een serie yogahoudingen achter elkaar in een flow is als een dans. De kinderen kennen de zonnegroet en de drakenserie al. We begonnen met deze twee series om een beetje het dansgevoel te krijgen en als warming-up.
In de kring lagen 4 stapeltjes met yogahoudingen die samen tot een "dans" gemaakt konden worden. Elke stapel had een thema, zoals: kamelendans en krijgerdans, etc. De kinderen vormden tweetallen en kozen een thema. Ze gingen samen een dans maken van de yogahoudingen die op de kaartjes stonden. Ze mochten er houdingen bij bedenken maar deze houdingen moesten in elk geval in de dans voorkomen. De kinderen zijn druk aan het overleggen en oefenen gegaan. Dat was leuk om te zien. Toen ze klaar waren hebben ze hun dans voor gedaan aan de rest van de groep en daarna deden we de dans met z'n allen. Zo kwamen alle groepjes aan de beurt. Er kwamen mooie dansen uit!
Toen deden we een spel tussendoor: "Ra, ra, wie ben ik?" In tweetallen. Naomi en Denise waren wat eerder klaar dan de rest dus die hebben bij de laatste thema kaartjes nog een serie bedacht. Dat hadden ze heel goed gedaan met zelfs nog wat extra houdingen erbij die niet op de kaartjes stonden .
Het was leuk om te zien hoe elk groepje enthousiast aan de slag ging bij het bedenken van een dans.
We eindigden met een meditatie oefening waarbij we naar het geluid van de gong gingen luisteren. De kinderen mochten hun hand omhoog doen als ze het geluid niet meer hoorden en dan mochten ze proberen naar de stilte te luisteren. Luisteren naar de stilte is best lastig maar bij navraag bleek het alle kinderen gelukt te zijn.
Bij de creatieve activiteit mochten de kinderen zentangle figuren maken. Een heerlijke bezigheid om je gedachten rustig te maken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten