Gisteren was het de dag van de rechten van het kind. Een mooie aanleiding om daar aandacht aan te besteden tijdens de les. In 1989 zijn deze rechten vastgelegd in een verdrag door de Verenigde Naties. Er zijn 193 landen die dit verdrag hebben ondertekend waaronder ook Nederland. Dat betekent dat deze landen zich houden aan dit verdrag. Om te zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt, wordt dit gecontroleerd door het kinderrechtencomité. Zij controleren de landen en rapporteren dit weer aan de Verenigde Naties. Er staan heel veel rechten voor het kind in dit verdrag. Voor deze les heb ik er een paar uitgekozen. Bij elk recht doen we een spel, houding of serie houdingen.
1. Kinderen moeten worden beschermd tegen mishandeling en uitbuiting. We doen de dankbaarheid-serie omdat we dankbaar zijn dat het hier in Nederland goed in de gaten wordt gehouden. Een serie houdingen met veel hartopeners erin.
2. Kinderen hebben recht op een naam en nationaliteit. Door een naam te hebben hoor je ergens bij, ben je iemand. We doen een spel. De kinderen kiezen een houding die bij ze past. We moeten goed onthouden welke houding bij welke persoon hoort. Ik roep de namen van de kinderen en zij moeten zo snel mogelijk in de houding van het betreffende kind gaan staan.
3. Ieder kind heeft recht op onderdak en eten en drinken. Wij vinden dit heel gewoon maar er zijn veel landen waar kinderen op straat slapen en geen voedsel hebben. Wij lopen vaak te klagen als we iets moeten eten wat we niet lekker vinden. Ook hebben in Nederland veel kinderen overgewicht. We eten te veel en vaak ook zonder aandacht voor het eten. We hebben met al onze aandacht, al onze zintuigen een partje mandarijn gegeten. We hebben eerst gevoeld, geroken, gekeken en toen zijn we pas gaan proeven. De kinderen kregen de opdracht om heel goed waar te nemen. Ik stelde allerlei vragen. Pas op het eind gingen we alle ontdekkingen die we hadden gedaan delen. Het was een bijzondere ervaring om op deze manier een mandarijn te eten!
4. Kinderen hebben recht op zorg, ook als de ouders er geen geld voor hebben. De kinderen mogen elkaar eens verzorgen. Ze gaan elkaars hoofd wiegen op een handdoek waarop een lekker rustgevend luchtje is gespoten. Rustige muziek aan en genieten maar. Daarna natuurlijk wisselen. Nog een ontdekking: een hoofd is zwaar!
5. Kinderen hebben het recht om te spelen en te ontspannen. We doen een spel op muziek. Op elke mat ligt een kaart met een bewegingsopdracht. Als je de muziek hoort, doe je de opdracht. Zodra de muziek stopt schuif je een mat op en gaat de muziek weer aan dan doe je de volgende opdracht.
6. Kinderen mogen hun mening geven. Een rustige filosofeer opdracht. In tweetallen praten ze over de volgende vraag: Moet je altijd eerlijk zijn? Het gaat niet om een goed of fout antwoord. Het gaat om het beargumenteren van je eigen mening en het respecteren van de mening van een ander, ook als deze anders is dan jouw eigen mening.
7. Elk kind heeft recht op onderwijs. En omdat ze vandaag al de hele dag naar school zijn geweest is het nu tijd voor de ontspanning. Savasana! Met een mooi muziekje op de achtergrond mogen ze nu even lekker liggen en ontspannen. En hopelijk gaan ze dan met hernieuwde energie weer naar huis!
Yogalessen
Kinderyoga en tieneryoga
Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.
Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.
Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.
Yoga voor volwassenen
De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten