Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 15 januari 2015

Samenwerken

Kunnen samenwerken is heel belangrijk. Op school, thuis en op de sportclub. Maar ook later op je werk moet je goed kunnen samenwerken. Wat heb je nodig om goed te kunnen samenwerken?

Bij de jongste kinderen beginnen we met een spelvorm waarbij de kinderen samen één been hebben en dan moeten proberen te lopen. We wisselen een aantal keer van partner om te ontdekken of het samen lopen met het ene kind makkelijker gaat dan met het andere kind.
Toch is het met belangrijk dat je met verschillende mensen kunt samenwerken, ook als je geen vrienden bent.
Je moet je kunnen aanpassen, flexibel zijn. Flexibiliteit in je lichaam zorgt ook voor meer flexibiliteit in je geest. Met de jongste kinderen doen we de zonnegroet. Die serie houdingen houdt je lichaam lekker soepel.
Met de oudere kinderen doe ik een andere serie houdingen die we daarna in tweetallen doen. Deze serie is langer en ingewikkelder dan de zonnegroet en maakt ook weer lichaam en geest soepel.
Tijdens het samenwerken moet je allebei evenveel inzet tonen. We doen een balanshouding in tweetallen waarbij het echt belangrijk is om evenveel te doen, anders lukt de houding niet.
Plezier is ook belangrijk tijdens het samenwerken. Met de oudere kinderen heb ik gepraat over een positieve mindset. Het is belangrijk om, ook al werk je liever niet met een bepaald persoon samen, toch proberen er het beste van te maken en zelfs proberen plezier te hebben. Vaak verandert de samenwerking dan in positieve zin. We doen allerlei speelse houdingen in tweetallen zoals de boot, de zijwaartse plank, de boom. We doen met de jongste kinderen ook een aantal houdingen met de hele groep.
Wat ook belangrijk is bij het samenwerken, vooral tijdens de yoga, is dat je voorzichtig bent met elkaar. Als je jezelf voor de grap laat vallen, kan een ander zich hierdoor bezeren. We gaan even goed voor elkaar zorgen. De kinderen geven elkaar een massage. De jongste kinderen wilden eigenlijk niet meer stoppen. Dus ik heb beloofd dat we dit volgende week weer doen. Ook bij de oudere kinderen is de onderlinge massage favoriet. Wie raakt er niet ontspannen van een heerlijke massage?!
Je moet elkaar ook kunnen vertrouwen bij het samenwerken. We doen een houding waarbij je echt moet durven vertrouwen op de ander. Dat is niet voor iedereen even makkelijk.
Behulpzaamheid is ook belangrijk tijden het samenwerken. We doen de rugzakhouding in tweetallen waarbij de derde persoon helpt zodat er niets mis kan gaan.
Verder kan je elkaar tijdens het samenwerken inspireren. Je doet ideeën op van elkaar. We doen de handendans op muziek. De kinderen doen hun ogen dicht en laten hun handen met elkaar dansen. In het nagesprek praten we over wie de leiding nam en wie volgde en wat ze prettiger vonden.
Het is belangrijk dat je samen je doel bereikt. Met de jonge kinderen doen we de "krantendans". Elke keer wordt het zeil kleiner gevouwen en moeten ze proberen er toch met z'n allen op te staan. Dan moet je goed kunnen samenwerken en elkaar goed helpen en ondersteunen zodat niemand van de "krant" afvalt.
Tot slot Savasana. De aandacht op de ademhaling en de beweging van de buik.
De jonge kinderen hebben een samen met één potlood tekenen- opdracht gekregen. Wie neemt er de leiding? Kunnen ze het ook afwisselen?
Met de oudere kinderen hebben we een soort Pictionary gedaan met woorden die ik op kaartjes had geschreven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten