Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 22 januari 2015

Weet je wel hoe bijzonder je bent?

Soms vergelijken we ons te veel met anderen. We hebben de neiging heel kritisch te kijken naar onszelf en vaak komen we er dan niet zo goed af. Vandaag gingen we dat anders doen. We gingen naar onze goede kanten kijken, onze kwaliteiten. In het midden had ik allerlei kaartjes neergelegd met kwaliteiten. Ik heb..., ik kan..., ik ben.... De kinderen mochten de kaartjes lezen en er eentje pakken waarvan ze vonden dat ze die hadden. En hoe moeilijk is dat, zeker bij de oudere kinderen, om zonder schroom een kwaliteit uit te kiezen!
Bij de kwaliteiten doen we houdingen en oefeningen. Voor we aan de kaartjes beginnen doen we eerst de zonnegroet en bij de oudere kinderen doen we de tweetal-serie. Als we de kaarten hebben gedaan mogen de kinderen nog een kwaliteit kiezen. Dit doen we net zo lang tot het tijd is. Er liggen meer kaarten dan er aan bod komen waardoor de lessen heel verschillend zijn want de les hangt af van welke kaarten de kinderen kiezen. Zo doen we bij de oudere kinderen een oefening in grenzen stellen en ontdekken we dat de manier waarop iemand op je af komt lopen bepalend is voor hoe dichtbij diegene mag komen. Ze oefenen krachtig stop te zeggen. Bij de jongere kinderen doen we een oefening waarbij ze om de beurt een beweging voor moeten doen aan de rest van de groep. De rest van de groep doet deze beweging dan na. Daar heb je wel wat vertrouwen voor nodig, zeker omdat deze kinderen elkaar nog maar net kennen. Het gaat het ene kind ook makkelijker af dan het andere kind maar ze helpen elkaar heel vriendelijk en zijn geduldig. Met de jongere kinderen leren we ook vol te houden. We doen een korte maar pittige serie houdingen achter elkaar en herhalen dit zo lang dat het echt wel lastig is om vol te houden. Maar ze vinden het geweldig! Verder doen ze nog een luisteroefening met de klankschaal, een samenwerkingsoefening, houdingen die kracht geven (de krijgers), tonen ze nog behulpzaamheid door elkaar te ondersteunen in een houding en leren ze tevreden te zijn ook als een houding niet zo goed lukt als bij een ander. Gelukkig pakken ze in beide groepen het kaartje zorgzaam. Daar hoort een massage bij en daar zijn ze dol op. De jonge kinderen doen de boom en het weer, de oudere kinderen geven elkaar gewoon een massage waarbij ik aangeef wat voor bewegingen ze kunnen doen op de rug van de ander.
Tot slot bij de jongste kinderen een visualisatie waarbij ze lekker mogen liggen en bij de oudere kinderen Savasana met een speciaal lied "ik hou van mij..." van Harrie Jekkers
Daarna mogen de kinderen zichzelf tekenen of hun naam in mooie letters schrijven. Daar omheen mogen ze hun kwaliteiten schrijven. Niet alleen die van de kaartjes maar ook wat ze zelf bedenken. En nu maar hopen dat ze er heel vaak naar kijken zodat ze weten hoe bijzonder ze zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten