Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 8 januari 2015

Woord voor het nieuwe jaar

Het jaar begint altijd met het maken van goede voornemens die meestal niet vol gehouden worden. Veel krachtiger is het vinden van een woord voor het nieuwe jaar. Iets dat je nodig hebt, of waar je wat meer van wilt hebben of juist een kwaliteit die je graag wilt delen met de mensen om je heen. Deze les had ik allemaal woorden neergelegd als voorbeeld. Om de beurt mochten de kinderen een woord pakken, we bespraken de betekenis van het woord en deden dan houdingen die bij het woord pasten.
Bij de nieuwe groep, de jongste kinderen, deden we eerst een namen-spel om elkaars namen te leren kennen. De kinderen zeiden om de beurt hun naam met een beweging erbij. De rest deed dat dan na. Zo gingen we alle kinderen langs. We herhaalden het nog een keer en daarna deden we het door elkaar. Zo leerden we snel de namen.
Beide groepen hadden hetzelfde thema, de houdingen bij de woorden waren niet hetzelfde. De woorden waren o.a. vertrouwen, liefde, zorgzaamheid, enthousiasme, avontuur, balans, behulpzaamheid, kracht, moed, vriendelijkheid, etc.
Bij de jonge kinderen hebben we o.a. de krijger II gedaan, de boomhouding zowel alleen als met z'n allen, we hebben de peter pan houding gedaan en de boot in tweetallen. Ze hebben een spel gedaan waarbij ze met z'n allen de ballonnen hoog moesten houden. Ze hebben de zijwaartse plank gedaan, een twist rug aan rug en bij de zwaan hebben ze elkaar geholpen om nog dieper in de houding te komen. Nog meer houdingen en tot slot Savasana waarbij ze de spieren eerst moesten aanspannen en dan moesten loslaten.
Bij de oudere kinderen hebben we o.a. het verschil gevoeld als je oefeningen met enthousiasme doet en als je het onverschillig doet. We hebben met het rots en water spel geleerd dat je een keuze hebt hoe je reageert op anderen. We hebben de L-pose gedaan. De kinderen worden hier steeds beter in, veel durven dit nu zonder hulp van een ander kind. Ze hebben elkaar een massage gegeven en ze hebben een acro-yogahouding gedaan met een groepje. Verder de harten krijger, de titanic, wild thing en nog veel meer. Tot slot een korte meditatie en Savasana.
De creatieve activiteit was hun eigen woord(en) van het jaar in de mandala schrijven en de mandala kleuren. Het was leuk om te merken dat kinderen ook hun eigen woorden hadden bedacht en niet alleen een woord uit de les.

Ben je als ouder ook enthousiast geworden om een woord te kiezen voor dit jaar? Ga dan naar de volgende link:

http://www.susannahconway.com/word/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten