Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 29 januari 2015

Hoe voel je je vandaag?

Hoe je je voelt is af en toe net als het weer. Je kunt verschillende buien hebben. Vandaag hebben we gekeken naar wat voor buien er allemaal zijn a.d.h.v. weerkaartjes.
We beginnen met de zon. Wat voor bui heb je als je je zonnig voelt? Dan voel je je blij en tevreden. We doen de zonnegroet en voelen ons meteen lekker warm worden.
Je kunt je ook stormachtig voelen. De kinderen mogen vertellen wat ze denken hoe ze zich dan zouden voelen. Wat de kinderen denken is allemaal goed. Het is je eigen associatie met dat woord.  De meeste kinderen denken hierbij aan dat je dan heel druk bent. We doen een serie houdingen achter elkaar waar je even lekker in uit kunt razen. Eerst doen we de serie rustig en dan lekker snel. Na de serie voelen we even na. Hoe was dat?
De bliksem, wat voor bui zou dat kunnen zijn? De kinderen komen met allemaal verhalen. We doen een paar flinke energizers waarin we even lekker al onze energie kwijt kunnen. Net als de bliksem ontladen we ons even.  Dan hebben we de donderwolk. Dan ben je echt heel boos. En wat doe je als je boos bent? Lekker stampen. Met de jonge kinderen hebben we op muziek even lekker hard gestampt. Daarna hebben we heel zacht gelopen en terwijl we rond liepen over de matten en de vloer het verschil tussen deze twee gevoeld. Daarbij hebben ze ontdekt dat de vloer glad voelt en de matten wat ruwer, dat de matten warm voelden en de vloer koud en dat de matten zacht voelden en de vloer hard. Daarna hebben we nog de energetische olifant gedaan. Een hele sterke grondingsoefening. De kinderen vertelden ook dat hun benen heel zwaar voelden, als kauwgom vastgekleefd aan de vloer, etc. Met de oudere kinderen hebben we de sufidraai en de camelride gedaan om te gronden.
Hagel is hard en scherp. Als je zo'n bui hebt ben je misschien wel kattig en sacherijnig. Dan moet je weer een beetje zacht gemaakt worden. De kinderen kloppen elkaar "wakker". Eerst de ene kant van het lichaam en dan even het verschil tussen links en rechts voelen en dan de andere kant.
Waar denk je aan bij een sneeuwvlokje dat naar beneden dwarrelt? Daar kwamen veel verschillende antwoorden op. Waar ik aan dacht was vrolijk dansende sneeuwvlokjes dus deden we de danser en de dynamische kameel. Bij de hittegolf sta je in vuur en vlam. Je bent enthousiast, vindt iets spannend of je voelt je verliefd. We hebben de "wild thing"gedaan en het wiel. Bij regenachtig weer denken de meeste kinderen wel aan verdrietig en somber. We doen de vreugde ademhaling. Die kan je helpen je weer wat vrolijker te voelen op zo'n moment. En bij motregen horen zachte, liefdevolle regendruppels en geven de kinderen elkaar een motregen massage. Bij de oudere kinderen hebben we ons voorgesteld dat de motregen alles wegspoelt wat je niet meer nodig hebt.
Verder hebben we houdingen voor mist (als je niet zo goed weet wat je wil en je je wat onzeker voelt), wisselvallig ( als je verschillende buien hebt gedurende de dag) en bewolkt (als je het gevoel hebt dat je het veel te druk hebt).
Tijdens de Savasana werden de kinderen uitgenodigd om te kijken hoe ze zich op dit moment voelden. Wat was hun "weerbericht" op dit moment.
Daarna mochten de jonge kinderen een emotie-wiel maken. De oudere kinderen maakten lijstjes met dingen die ze blij, verdrietig, boos of aan het lachen maakt. Konden ze ook bedenken wat ze dan nodig hebben op zo'n moment?









Geen opmerkingen:

Een reactie posten