Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 24 september 2015

Yoga, wat is dat eigenlijk?

Yoga, wat is dat eigenlijk?
Als we aan yoga denken, denken we aan de houdingen, de asana’s. Maar dat is maar één weg van de yoga reis. Ik zal het uitleggen. Patanjali een wijze man, ook wel de “vader”van de yoga genoemd, was de eerste die opschreef wat yoga nu eigenlijk inhoudt. 
Hij schreef “yoga is citta vrtti nirodhah”. 
Citta= gedachten, vrtti=wijzigingen, nirodhah= bedwingen/onder controle houden.
Je geest(gedachten) in zijn natuurlijke staat is volledig rustig en gelukkig. Door school, werk, drukte, social media, en allerlei stress in het leven komen er allerlei gedachten in je geest waardoor deze gelukkige en rustige geest veranderd in een geest vol met zorgen, angsten en onnodige stress.

Het begint met één gedachte: 
-Morgen heb ik een prestentatie- 
En dan ontstaat er een soort sneeuwbal effect, er komen steeds meer gedachten:
-hoop dat ik er genoeg aan gedaan heb-
-ik heb er waarschijnlijk te weinig aan gedaan-
-het is vast niet goed genoeg-
-ze vinden het vast verschrikkelijk- 
-ik ben niet goed genoeg-
En weg is dat rustige gevoel....
Door met aandacht en op het ritme van je ademhaling de yogahoudingen te doen, kun je je gedachten kalmeren. Maar dat is niet de enige manier. Dat kun je allemaal lezen in het achtvoudig pad van Patanjali.
Vandaag hebben we veel houdingen gedaan. We hebben de sanskrit namen van de houdingen geleerd. In de kring lagen kaartjes met daarop de namen van de houdingen in het sanskrit. Om de beurt mochten de kinderen de houdingen proberen voor te lezen. En dat valt niet mee! Daarna deden we de houding. Eerst alleen en soms daarna met z'n twee of met z'n allen.
Daarna deden we een spel. Op elke mat werd een kaartje uit de kring gelegd. We deden een soort stoelendans. Als de muziek stopte dan moest je de houding doen die op het kaartje stond. Een uitdaging! Maar zo leerden ze snel de sanskrit namen!
Daarna hebben ze elkaar een rustgevende massage gegeven en toen was het al weer tijd voor Savasana. Dat vinden ze heerlijk, vooral met lekkere kussentjes!
Tot slot een kleine creatieve activiteit. Ze mochten de tekstballonnen zelf verder invullen en kleuren...
Dit idee is geïnspireerd op de blog van Ché Dyer: chedyer.com
Super leuke blog! Go check her out!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten