Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 1 oktober 2015

Meditatie, aandacht, mindfulness....

Meditatie is eigenlijk al je aandacht op iets richten. Op je ademhaling, een mantra, kaarslicht, je lichaam en wat je daar voelt, etc.  Door je aandacht op iets te richten verdwijnen je gedachten iets meer naar de achtergrond. Je hebt nog wel gedachten maar er is meer afstand tussen jou en je gedachten gekomen waardoor je beter kunt reageren of zelfs niet kunt reageren op de gedachten.
Als je iets met aandacht doet kun je er een meditatie van maken, zelfs van eten. We noemen dat ook wel mindfulness. Door met al je aandacht iets te doen, denk je niet aan gisteren, vandaag of morgen maar ben je helemaal in het hier en nu bij wat je op dit moment aan het doen bent. Daardoor ontspan je.
We begonnen met een korte meditatie/lichaamsscan.  Hoe voel je je en wat zijn de onderliggende emoties? Daarna deden we de zonnegroet.
We gingen de zonnegroet wat meditatiever maken door de ujjayi breath erbij te gebruiken. Eerst even deze ademhaling oefenen. Dat viel nog niet mee. Daarna de zonnegroet nog een keer met deze ademhaling erbij. De kinderen merkten wel al dat ze dan meer naar binnen keerden met hun aandacht vergeleken bij de voorgaande zonnegroet.
Als houdingen moeilijk zijn en al je aandacht vragen dan raken je gedachten ook wat meer op de achtergrond. We doen wat houdingen waarbij we al onze aandacht nodig hebben om ze goed uit te voeren. We doen de draak, de gedraaide draak, de plank, de sfinxplank, de kraai, de zijwaartse kraai, de L-stand tegen de muur in tweetallen, etc.
We hadden de vorige les besproken hoe gedachten met je op de loop kunnen gaan. Van de ene gedachte komt de andere tot alle gedachten helemaal "in de knoop" raken.
We doen het spel in de knoop, uit de knoop.
Daarna doen we een aantal houdingen in tweetallen waarbij ze de aandacht goed bij de ander moeten houden om de houdingen goed uit te kunnen voeren. Ze doen de dynamische tang, een twist en rug aan rug.
Tot slot doen we nog een mindfulness oefening. Ze moeten hun ogen dicht doen en dan stop ik iets in hun hand. Ze mogen eerst voelen, dan ruiken en luisteren. Dan mogen ze kijken wat ze in hun hand hebben. Ze mogen heel goed kijken. Ziet het er overal hetzelfde uit? Zit er kleurverschil in, etc. Dan mogen ze het met hun lippen voelen. Voelt dat anders dan met je handen? Dan mogen ze het in de mond nemen en gaan kauwen. Zo lang mogelijk kauwen. Verandert het van smaak? Dan slikken. Tot hoe ver kunnen ze het hapje volgen?
Dan nog een heerlijke Savasana met een mantra op de achtergrond. Een mantra voor een goede gezondheid.
Namasté

Geen opmerkingen:

Een reactie posten