Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 12 april 2012

Het oude Egypte

Vandaag ging de les over het oude Egypte. Aan de hand van allerlei platen die er in de kring lagen, leerden we van alles over de oude Egyptenaren. Egyptenaren geloofden dat je leven niet ophield na de dood maar dat je na de dood in een andere wereld terecht kwam. Ze wilden daarom van alles meenemen waarvan ze dachten dat dit handig was voor in een volgend leven. Ze wilden zoveel mogelijk rijkdom behouden, zelfs hun lichaam! Wij hebben ons deze les gericht op de kwaliteiten die we bezitten. Dat zijn de rijkdommen in onszelf. De Farao's wilden natuurlijk niet dat hun rijkdommen gestolen zouden worden dus lieten ze een pyramide bouwen met een doolhof aan gangen waarin je heel makkelijk kon verdwalen. (pyramide houding gedaan)Onderin was de grafkamer waar de Farao lag met al zijn belangrijke bezittingen. Om eventuele plunderaars af te schrikken hing er vaak ook een vloek boven de ingang van de pyramide en werden er reusachtige Sfinxen (sfinxhouding) gebouwd. We hebben het ook over de zonnegod Ra gehad. Die was erg belangrijk voor de Egyptenaren. Ze dachten dat hij de wereld had geschapen. Zo is er ook een verhaal over hoe door deze god Ra dag en nacht is ontstaan. Dat verhaal heb ik de kinderen verteld. (Egyptische zonnegroet gedaan.) Om de zonnegod te eren werden de Obelisken gebouwd. Zo hoog mogelijk om maar zo dicht mogelijk bij de zon te komen. (obelisk houding). We hebben ook nog naar de hiërogliefen gekeken. Dat zijn kleine tekeningen die een klank uitbeelden. Vaak tekeningen van dieren. De kinderen kregen per tweetal een hiëroglief om daar samen een houding bij te bedenken. Dat vonden ze leuk om te doen en we hebben alle bedachte houdingen gedaan. Ze waren erg creatief en origineel!
Het Ankh teken staat voor levenskracht. Dit teken geeft je kracht en het beschermt je. Je ziet het op paleizen, tempels, graven en kunstwerken uit de tijd van de Farao's. De eindmeditatie was een visualisatie over de zonnegod Ra. Toen we uit de meditatie kwamen had Ra nog een boodschap voor ons: een kaartje met daarop een kwaliteit. Zoals bv: ik ben behulpzaam, creatief, nieuwsgierig, etc.
We hebben een Ankh teken geknutseld en onze kwaliteiten erop geschreven. Wie het leuk vond, kon zijn naam nog in hiërogliefen schrijven mbv het hiërogliefen alfabet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten