Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 26 april 2012

De geleidehond

Vandaag een les over de geleidehond, gisteren was het namelijk de dag van de geleidehond. Even wat aandacht voor deze speciale honden en hun baasjes. We hebben allerlei verschillende hondhoudingen gedaan; de rollende hond, de kwispelende hond, de wandelende hond, de waakzame hond, de slapende hond en natuurlijk de blaffende hond. (Bij deze laatste hebben de kinderen zich even lekker uit kunnen leven) De baasjes van de geleidehonden moeten de honden helemaal kunnen vertrouwen. Dat is in het begin natuurlijk best spannend. Wij hebben ook een oefening gedaan waarbij de kinderen elkaar moesten vertrouwen. De één hield zijn ogen dicht, de ander leidde diegene door de zaal. Daarna natuurlijk wisselen. De hond doet bijna alles samen met zijn baas. Ze worden echte maatjes. De kinderen hebben allemaal houdingen bedacht (bestaande en verzonnen) om in tweetallen te doen. Maar de honden mogen natuurlijk een paar keer per dag even lekker los. Wat zullen ze dan doen? Nou dat wisten de kinderen wel. Rennen, rollen, graven, kruipen,etc. Daarna zijn ze natuurlijk helemaal vies. De honden moeten gewassen worden. Massage oefening in tweetallen. De één is de hond, de ander het baasje en daarna wisselen ze.
Bij slechtzienden en blinden ontwikkelen anderen zintuigen zich beter. Ze gebruiken hun reuk, gehoor en gevoel (voelen met een stok) veel meer dan wij. We hebben eens even gekeken hoe het met onze zintuigen gesteld is. Ze moesten hun ogen dicht doen en kregen een rozijn in hun hand. Ze mochten eerst alleen voelen en ruiken. Daarna mochten ze kijken. Dan mochten ze heel goed proeven, heel langzaam eten. Wat heben ze allemaal ontdekt?
De honden worden eigenlijk de ogen van hun baasje. We hebben een kijkspel gedaan. Zes plaatjes van beroepen die honden hebben (hulphond, politiehond, reddingshond, etc). Dan werd er een plaatje weggehaald. Wisten ze nog welke?
Na zo'n dag hard werken mogen de honden ontspannen. Tijdens de meditatie hebben we allerlei spieren aangespannen en dan losgelaten en laten ontspannen.
De creatieve activiteit was het vouwen van een hond. Ze waren echt heel stil en rustig aan het knutselen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten