Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 3 oktober 2013

Vriendelijkheid

Vandaag ging de les over vriendelijkheid. Nadat we besproken hadden wat vriendelijkheid is, deden we een rondje met de vertelsteen. Iedereen mocht vertellen wie er vriendelijk voor hen was geweest. Om vriendelijk te kunnen zijn voor een ander, moet je eerst leren vriendelijk te zijn voor jezelf. Jezelf aardig vinden. Hiervoor doen we oefeningen voor het eerste chakra. Dat stimuleert ons zelfvertrouwen. We doen wat oefeningen uit de Kundalini yoga. De bewegende kraai, de kikker en de dynamische tang. Best pittige bewegingen maar ze hielden het goed vol. Tijdens de bewegende kraai, las ik een tekstje voor over "erbij horen". Door daarna te luisteren, lijkt de oefening minder lang te duren. Daarna deden we krijger II en I waarbij we affirmaties in ons hoofd zeiden. ( "ik ben waardevol" en "ik ben vol vertrouwen".)
Als je vriendelijk bent glimlach je en groet je andere mensen. Lachen maakt je sowieso vrolijk en daardoor ook vriendelijker. We doen wat lachyoga tussendoor. De kinderen liggen met hun hoofd op elkaars buik en luisteren naar lachende mensen op de cd waardoor ze vanzelf ook in de lach schieten, waardoor buiken gaan schudden en er nog meer gelachen wordt omdat dat natuurlijk een grappig gevoel is als je er met je hoofd op ligt. Ik doe niet mee maar krijg vanzelf ook de slappe lach als ik iedereen zo hoor grinniken.
Als je vriendelijk bent neem je de moeite om andere mensen te leren kennen en sta je jezelf ook toe om anderen jou te laten leren kennen. Wij doen een spel om elkaar beter te leren kennen. Om de beurt doen we een yogahouding en zeggen dan iets over onszelf, bv: ik heb een huisdier of ik hou van tekenen. Als anderen dat ook hebben of ook vinden gaan ze in dezelfde houding staan. De kinderen mogen zelf bedenken welke yogahouding ze gaan doen. Ze bedenken allemaal andere houdingen. Zelfs Yael die vandaag voor het eerst meedoet, weet originele houdingen te bedenken. Echt goed!
Als je vriendelijk bent, help je ook andere mensen. Wij gaan elkaar helpen in de houding. De kinderen doen in tweetallen verschillende houdingen en helpen elkaar hierbij. Bij de voorbereidende handstand (L-pose) tegen de muur ondersteunen ze elkaar door de handen op de schouderbladen te houden en in de hondhouding geven ze elkaar een extra steuntje door elkaar dieper in de houding te duwen, etc.
Vriendelijkheid betekent dat je ook vriendelijk bent tegen vreemden en tegen mensen die er anders uitzien of zich anders gedragen. Wij sluiten de les daarom af met een meditatie waarbij we een hartenwens sturen naar alle kinderen op de wereld. En omdat we zelf ook één van die kinderen zijn, gaat de wens ook naar onszelf toe. De kinderen vertelden dat ze dat fijn vonden om te doen, het gaf een goed gevoel.
In de kring lagen allemaal spreuken over vriendelijkheid, omgekeerd dus niet zichtbaar. Ze mochten met hun linkerhand, hun gevoelshand, een spreuk pakken. Ze lazen ze voor en daarna gingen we naar de creatieve activiteit. Ze mochten hun hand omtrekken en op elke vinger opschrijven welke goede, vriendelijke eigenschappen ze hebben. In de handpalm konden ze nog een tekening maken die met vriendelijkheid te maken had. Ter inspiratie had ik plaatjes neergelegd. De kinderen zijn echter zo creatief dat dat eigenlijk niet eens nodig was. De spreuk mochten ze erbij plakken. De resultaten zijn erg leuk geworden!
"Vriendelijkheid is moeilijk weg te geven, je krijgt het bijna altijd weer terug!"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten