Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 28 november 2013

Sinterklaasles

Volgende week is het 5 december. Dan is er geen yogales. Daarom deze week een beetje een feest. We begonnen met een pittige warming-up op de Pietenbeat. De kinderen mochten om beurten bewegingen bedenken. Er werd flink gesprongen en gedanst! Buiten adem begonnen ze dus aan de Pieten work-out. Een serie houdingen achter elkaar in een flow. Met een aantal pittige houdingen erin, o.a. Vasisthasana (de zijwaartse plank) en Ashva Sanchalanasana (hoge hardlopers houding) en allerlei variaties in de hond. Daarna deden we een spel. In de zak van Sinterklaas zaten allemaal papiertjes. Daar stonden woorden op. In tweetallen moesten ze het woord uitbeelden, zoveel mogelijk gebruik makend van bestaande yogahoudingen. De andere kinderen moesten dan raden welk woord er uitgebeeld werd. Er zaten makkelijke woorden in de zak maar ook moeilijke woorden, zoals b.v. openhaard. Hoe beeld je dat uit? Nou ik kan je vertellen dat hadden de meiden heel goed gedaan! Het is leuk om te zien hoeveel fantasie de kinderen hebben en vooral ook hoeveel plezier ze er in hebben om dat samen te bedenken.
Gelukkig had ik veel woorden in de zak gestopt want ze konden er geen genoeg van krijgen!
Daarna deden we nog een reactie spel, een rijmspel. Ik had allemaal rijmwoorden genoemd en met de kinderen samen bedachten we bij elk woord een houding. We oefenden de woorden eerst even: als ik het woord noemde dan moesten ze in die houding gaan staan. Daarna maakten we het een beetje moeilijker. Ik noemde een woord en ze moesten de houding van het rijmwoord uitvoeren. Sommige houdingen waren ook nog in tweetallen dus dat maakte het nog lastiger. Eerst noemde ik de woorden, later mochten de kinderen om de beurt ook de woorden noemen. Het ging snel achter elkaar, dus behalve dat je snel moest reageren was het ook best intensief.
Tot slot gingen we van pepernoten en snoepgoed een mandala maken met een kopje thee erbij.  Je begrijpt dat de kinderen niets liever wilden dan er wat van snoepen dus nadat ik een foto had gemaakt van de mandala's mochten ze hem opeten. Dat hadden ze na zo'n intensieve les wel verdiend!
Hieronder de prachtige mandala's van de kinderen….








Geen opmerkingen:

Een reactie posten