Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 7 november 2013

Water

Deze week is het de internationale water week. Dat houdt in dat landen van over de hele wereld bij elkaar komen en alle problematiek wat betreft water bespreken en kennis uitwisselen. Nederland is een waterland en wij hebben ook veel expertise op dit gebied en worden dan ook vaak om hulp gevraagd door andere landen. Best iets om trots op te zijn voor zo'n klein kikkerlandje! Niet alle landen hebben zoveel water als wij. In veel landen moet je diep graven om bij water te komen. We doen daarom de aardegroet. We doen ook allemaal houdingen die iets met water te maken hebben, nl: de boot, de vis, de haai, de brug en de golf in tweetallen. Water hoort ook bij het tweede chakra. Dit chakra zorgt voor creativiteit en flow. Wij doen de neerwaartse en de opwaartse hond in een flow.
De maan is van invloed op het water op onze planeet. De maan zorgt voor eb en vloed. We doen de maangroet, een best ingewikkelde serie houdingen achter elkaar. Dat ging niet slecht voor de eerste keer! Het is ook heerlijk om te dobberen op het water. Dat gaan we ook doen. Drie kinderen gaan op handen en knieën zitten en één kind gaat er overheen liggen. Dan gaan de kinderen ongelijk de kat houding doen waardoor degene die erop ligt gaat "dobberen"op de golven. Natuurlijk mag iedereen even dobberen! Een leuke ervaring!
We hebben ook de buikademhaling geoefend. De ademhaling die je rustig maakt. Om goed te kunnen zien of je naar je buik toe ademt, kregen alle kinderen een eend op hun buik. Ze moesten met hun ademhaling golven maken voor het eendje. Daarna deden we een geleide visualisatie over een boottocht over de rivier.
Tot slot vertelde ik over waterkristallen en de invloed van woorden op water. Er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat dit zo is en er zijn mensen die dit onzin vinden. Om te kijken of het echt zo is hebben we een test gedaan. Eén kan met water met een woord (een vriendelijk woord), één kan met water zonder woord. Zouden we echt verschil kunnen proeven? Op één kind na konden alle kinderen verschil proeven. Water met een vriendelijk woord proeft volgens de kinderen iets zoeter. Waar of niet, het is een leuk idee. Wat voor mooie woorden kan je wel niet allemaal in je water stoppen?! Ik had plaatjes meegenomen van getekende waterkristallen. Dat gingen wij ook doen. De kinderen mochten allemaal met vetkrijt een kristal tekenen en het woord erbij schrijven. Daarna zijn we er met ecoline overheen gegaan. De resultaten zijn prachtig geworden!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten