Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 2 oktober 2014

Vertrouwen

Omdat het deze week ook kinderboekenweek is, begin en eindig ik deze les met een verhaal. Ik begin met een verhaal van Swami Satchidananda uit het boek "Enlightening Tales".
In dit verhaal komt naar voren dat alles met een reden gebeurt. Vaak is die reden niet duidelijk en besef je je pas later, soms jaren, dat het goed was dat de dingen op een bepaalde manier gelopen zijn. Je moet dus vertrouwen hebben dat het allemaal goed komt. Vertrouwen hebben is niet altijd makkelijk, zeker niet als de dingen tegen zitten. Het is makkelijker om vertrouwen te hebben als de dingen goed gaan en ook om vertrouwen te hebben in de dingen die eigenlijk vanzelfsprekend zijn. Zoals het opkomen van de zon, dag en nacht, etc.
We doen de zonnegroet om lekker op te warmen. We doen hem meerdere keren zodat we goed warm zijn voor de volgende serie. Vertrouwen hebben zorgt ervoor dat je je minder zorgen maakt en meer vreugde ervaart in je leven. We doen de vreugde serie. Geen eenvoudige houdingen maar wel houdingen waar je vrolijk van wordt. De kinderen doen het goed mee. Ze moeten vertrouwen hebben dat, ondanks dat zij de serie niet kennen en de houdingen alle kanten op gaan, het allemaal goed komt.
Het is belangrijk om vertrouwen in jezelf te hebben maar het is ook belangrijk om op anderen te kunnen vertrouwen. We doen een aantal houdingen in tweetallen. De tweetallen wisselen steeds zodat de kinderen steeds met een ander de oefening doen. Ze doen de weegschaal met een variatie met de armen, wat nog eens extra vertrouwen in elkaar vergt. Ze doen de weegschaal waarbij ze door de knieën zakken tot net boven de grond en dan weer omhoog komen. Ze doen een oefening waarbij de één de ander door de zaal begeleid terwijl deze laatste zijn ogen dicht houdt. Durf je te vertrouwen dat de ander je nergens tegenaan laat botsen? Dan doen we een oefening waarbij ze in tweetallen rug aan rug moeten zitten en dan samen omhoog moeten komen. We doen dezelfde oefening met z'n drieën en dan met z'n vieren. Dat valt niet mee maar ze hebben een hoop lol met elkaar.
Vertrouwen hebben zorgt ervoor dat je je angsten loslaat. We doen wat oefeningen om kracht en moed te krijgen zoals de krijger II en de halve maanhouding. Daarna doen we de L-stand (tegen de muur) en de handstand. Voor deze laatste oefeningen heb je echt wel wat moed nodig! Maar dat hebben ze! Nu ze zo veel moed hebben getoond en hun angsten overwonnen hebben, durven ze vast ook wel het spel "raad mijn dier" te doen. Ze krijgen allemaal een kaartje met een dierennaam erop. Ze moeten een houding bedenken bij dit dier en deze aan de rest van de groep voor doen. De anderen moeten raden welk dier er wordt uitgebeeld.
Vertrouwen is ook weten dat je je leven lang de mogelijkheid hebt om te leren en te groeien. Dat betekent dus niet bang zijn om fouten te maken en niet opgeven als iets niet direct lukt. We doen een paar lastige maar grappige oefeningen. Je ene arm draait rondjes naar voren, je andere arm rondjes naar achteren en dat tegelijkertijd. Lukt dat? Kun je in een keer een heel rondje om je as springen? Lukt dat? Kun je met je voet een liggende acht draaien en met je tegenoverliggende hand een zes in de lucht tekenen? Kun je met je ene hand op je hoofd kloppen en met de andere hand cirkels op je buik wrijven? We sluiten de les af met een verhaal over een vlinder die uit zijn cocon wil komen. De moraal van dit verhaal is dat moeilijkheden soms nodig zijn om je te laten groeien, om sterker te worden.
De creatieve activiteit heeft ook met vertrouwen te maken. Ze krijgen een deel van een opdracht, de rest van de opdracht komt de volgende keer. Ze hebben dus geen idee wat ze gaan maken maar moeten erop vertrouwen dat het goed komt volgende week...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten