Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 14 juni 2012

Les over de zintuigen (kinderyoga)

Vandaag bij elk zintuig een aantal houdingen gedaan en een spel. Eerst over "zien"gesproken. Waar kijk je graag naar? En toen een aantal houdingen gedaan van dieren die goed kunnen zien, zoals roofvogels en de kat. Daarna het spel "Annemaria Koekkoek"gespeeld met yogahoudingen. Daarna "ruiken". Wat vind je lekker ruiken? En de houdingen gedaan van dieren die goed kunnen ruiken. We hebben ook nog een ruikspel gedaan. Ik liet iets ruiken en dan moesten ze raden wat ze geroken hadden. Dat bleek in sommige gevallen nog niet zo makkelijk. En het was ook grappig om te ontdekken dat de bloem die ik had meegebracht ook echt een beetje naar honing rook. Na heel wat gesnuffeld te hebben, gingen we naar het volgende zintuig: proeven. De vlinder en de sprinkhaan gedaan en toen een proefspel gedaan. De kinderen kregen, terwijl ze hun ogen dicht hadden, allemaal een stukje brood in hun hand. Ze mochten eerst voelen en ruiken en daarna pas kijken. Ze hadden allemaal meteen door wat ze in hun hand hadden gekregen. Toen gingen we heel aandachtig proeven. We gingen heel lang wachten met doorslikken, dus lang kauwen. We gingen opletten of de smaak veranderde en of het anders aanvoelde in je mond naar mate je langer aan het kauwen was. We kwamen erachter dat het er niet lekkerder op wordt als je het zo lang in je mond houdt. Bij  "voelen" hebben we de molhouding gedaan, de spin en de zeehond. Natuurlijk hebben we besproken waarom die dieren bij dit zintuig horen. Daarna deden we een voelspel. Kun je voelen wie er voor je zit? Nou, dat deden ze heel goed. Ze herkenden elkaar al aan het hoofd (wel of geen staart, etc).
Bij "horen" hebben we de ezel gedaan vanwege z'n grote oren, de vleermuis en voor de grap even telefoontje met ons voet gedaan. Daarna zijn we heel stil gaan zitten en hebben we geluisterd naar de geluiden om ons heen. We moesten erg lachen toen we iemands maag hoorden knorren. We hebben ook geprobeerd ons niet af te laten leiden door Kwebly. Dat ging goed.
Tot slot heeft iedereen een tekening gemaakt bij elk zintuig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten