Yogalessen




Kinderyoga en tieneryoga

Leeftijd 7-10 jaar
Elke les heeft een thema waarbij de kinderen spelenderwijs met verschillende yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en aandachts- en meditatieoefeningen in aanraking komen. De les wordt afgesloten met een creatieve activiteit.

Leeftijd 10-14 jaar
De thema's worden aangepast aan de leeftijd. De lessen bevatten nu meer yogahoudingen en er wordt aandacht besteed aan het omgaan met spanningen, faalangst en zelfvertrouwen en de invloed van onze gedachten op onszelf. Ook bij deze leeftijdsgroep worden de lessen regelmatig met een creatieve activiteit afgesloten.

Leeftijd 14-17 jaar
Thema's als vriendschap, liefde, zelfvertrouwen, moed, loyaliteit, dankbaarheid, matigheid, etc, komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan de yogafilosofie. De lessen krijgen meer diepgang. Het spelelement wordt vervangen door gesprekken over het thema en er is meer aandacht voor houdingen, meditaties, affirmaties en het omgaan met stress.

Yoga voor volwassenen

De lessen zijn gericht op het ontspannnen van lichaam en geest. Er wordt gewerkt naar aanleiding van een thema. Naast de asana's wordt er ook aandacht besteed aan verschillende ademhalingstechnieken en meditatie. Een moment van aandacht en liefde voor jezelf!


donderdag 26 maart 2015

Groeien en bloeien van bomen en planten

Het is lente. Met de jonge kinderen praten we of ze dat al hebben kunnen zien en waaraan ze dat hebben gezien. Hoe ontstaat zo'n boom of plant eigenlijk? We maken een klein balletje van onszelf, een zaadje of bloembolletje. Dan willen we groeien. Maar wat hebben we nodig om te groeien? De kinderen weten het goed: zon, warmte, water en aarde. We doen de zonnegroet. Dit keer de kinderzonnegroet. Eerst alleen, dan met z'n tweeën. Zon en warmte hebben we dan gehad. Nu de aarde. We doen de aardegroet. En dan nog water. We doen een experiment met water. We gaan het water heel uitgebreid proeven (mindfulness). Dan gaan we groeien van zaadje tot boom. Al blijken sommige zaadjes een struikje te zijn. Maar ook die groeien met takken en al tot mooie struiken.
Wij hebben de bomen en planten nodig voor zuurstof. Zij hebben ons ook nodig. Wat wij uitademen, ademen zij in en andersom. Geven en nemen. We doen de boomhouding met z'n allen en we doen het spel: de boom wordt hoe langer hoe dikker.
Dan bedenken we bloemhoudingen. Twee kinderen vormen het hart van de bloem, de anderen de blaadjes. Er zijn heel wat mooie bloemen bedacht en ook heel bijzondere harten!
We doen een spel op muziek. Als de muziek stopt vorm je met z'n tweeën een bloem of een dier dat met de lente te maken heeft. Als het lastig is met z'n tweeën dan mag je ook alleen een houding bedenken.
Tot slot doen we een aandachtsoefening. We zitten in de kring en geven elkaar een hand. We gaan elkaar iets moois geven, bv liefde. We geven een knijpje aan elkaar door tot de gever het weer terug ontvangen heeft. Ze bedenken prachtige dingen als blijheid, vriendschap, zelfvertrouwen etc. Erg leuk. Met al dat moois moet de komende week wel een prachtige week worden!
Tot slot hebben we een klein potje geschilderd. Volgende week als de potje opgedroogd zijn dan gaan we er aarde en zaadjes in stoppen. Helaas ben ik vergeten een foto van die mooie potjes te maken maar dat komt dan volgende week. Van Else kreeg ik nog een prachtig kado. Heeft ze helemaal zelf gemaakt! Dankjewel!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten